Město Kopřivnice - Kopřivnické noviny ze dne 16.01.2020 - Denní centrum Racek se už deset let stará o lidi bez domova
Přejít na hlavní navigaci Přejít na vedlejší navigaci Přejít na obsah
Hlavička stránky
logo Facebook Město Kopřivnice
Štefánikova 1163/12
742 21 Kopřivnice
Telefon: (+420) 556 879 411
E-mail: posta@koprivnice.cz
ID datové schránky: 42bb7zg
IČ: 00298077
DIČ: CZ00298077
Technické muzeum Tatra - foto STUDIO TRINITY, s.r.o.

Kopřivnické noviny

Kopřivnické noviny číslo 2/2020 ze dne 16.01.2020

Denní centrum Racek se už deset let stará o lidi bez domova

(Počet zobrazení: 790)
Denní centrum Racek umožňuje svým klientům uvařit si jídlo, vykoupat se i vyprat své prádlo.  Ve městě funguje už deset let.
ILUSTRAČNÍ FOTO: DANA HOĎÁKOVÁ
Denní centrum Racek umožňuje svým klientům uvařit si jídlo, vykoupat se i vyprat své prádlo. Ve městě funguje už deset let.
ILUSTRAČNÍ FOTO: DANA HOĎÁKOVÁ

Kopřivnice (hod) – Denní centrum Racek, které provozuje občanské sdružení „Máš čas?“, už deset let poskytuje sociální službu osobám bez přístřeší. První klienty přivítalo 4. ledna 2010 v suterénních prostorech bývalé ZŠ Náměstí, v únoru o tři roky později se přestěhovalo do zrekonstruovaných prostor na ulici Horní, kde působí dodnes.

Hlavním posláním Denního centra Racek je usilovat o sociální začlenění a pozitivní změnu v životech osob bez přístřeší. Klientům je zde aktivně nabízena pomoc na základě individuálních potřeb. Zpočátku v zařízení pracovali tři sociální pracovníci, v roce 2014, kdy odešla Doubravka Ukropcová na mateřskou, zajišťují provoz pouze dva pracovníci a brigádníci.

„Provoz se nám daří zajišťovat mimo jiné i díky lidem, kteří zde přijdou na praxi a kteří nám pak brigádnicky vypomáhají. V průběhu loňského roku se nám už ale nepodařilo sehnat žádného,“ poznamenal Michal Raška, vedoucí Nízkoprahového denního centra Racek. Jeho spolupracovnice Jitka Bunčková podotkla, že mají přehled o většině lidí bez přístřeší na území města. A dodala: „Naše práce nespočívá pouze v poskytování služeb v centru. Dvakrát týdně chodíme do terénu, kde oslovujeme tuto cílovou skupinu a snažíme se ji motivovat k návštěvě našeho zařízení.“

V začátcích chodilo do „starého Racka“ přes 140 klientů, po přestěhování do nových prostor jejich počet klesl zhruba o třicet a tento stav se drží dodnes. „Je to dáno tím, že blízko školy Náměstí byl úřad práce, městský úřad, poliklinika, kam klienti chodili. Tady na Horní je to pro ty, co se pohybují kolem sídliště Sever, daleko. Někteří totiž mají problémy s nohama nebo jiné zdravotní problémy,“ sdělil Michal Raška. „Nové prostory jsou lépe vybaveny, máme oddělené sprchy pro muže a ženy, bezbariérovou koupelnu a plošinu, na které vyvezeme klienty na vozících. Za tu dobu jsme měli tři klienty imobilní a dalších pět, kteří měli problémy se sebeobsluhou,“ dodala Jitka Bunčková s tím, že když začínali, bylo na ulici hodně lidí bez domova s nějakým onemocněním.

Lidé, kteří do Denního centra Racek přijdou, se mohou osprchovat, vyprat a uvařit si jídlo. Dostat mohou i oblečení, které centrum získává ze sbírek, jež probíhají na akcích či ve firmách. V rámci sociálního poradenství mohou uživatelé používat počítač i telefon k hledání práce nebo ke kontaktu s rodinou. Součástí nabídky je také potravinový servis. K dispozici jsou instantní polévky, káva a vždy ve čtvrtek se vaří společné jídlo. „Nikdo u nás nemusí být hladový. Je nám jasné, že s prázdným žaludkem člověk úplně nepřemýšlí nad tím, že by mohl změnit svoji nepříznivou sociální situaci. Po příchodu klienta vždy zjišťujeme, jaká je jeho situace. Zda je registrovaný na úřadu práce a jestli pobírá nějaké sociální dávky nebo má jiný příjem. Pokud ne, nabídneme mu otevření potravinového a hygienického kreditu, který pak zpětně musí uhradit. Z něj si pak platí polévky, kávu, ale i praní. Když svou situaci neřeší a účet vyčerpá, nic dalšího zdarma nedostane. Může nám však v centru s něčím drobným pomoci a obdrží polévku,“ popsal přístup ke klientům Michal Raška. Potraviny mohou dávat klientům i díky Charitě Mořkov, která již několik let organizuje vánoční potravinovou sbírku, která Rackovi pokryje část roku. „Do- stáváme těstoviny, luštěniny, konzervy. Také spolupracujeme s místní pobočkou Armády spásy, která rovněž poskytuje potraviny našim klientům, za což oběma organizacím děkujeme,“ poznamenala Jitka Bunčková.

Práce s klienty je náročná, některým se podaří posunout dál, některým ne. Lidi, kteří se do Racka dostanou, se dle Michala Rašky dělí na tři skupiny. „První k nám přijdou, zůstanou tady měsíc dva, využijí nějaké své zdroje, které jim pomohou k tomu, aby zase pracovali a někde bydleli a už je tady neuvidíme. Druhá skupina, kterou tvoří cca 50 % klientů, se u nás objevuje v cyklech. Po zlepšení situace jdou pracovat, někde bydlí, pak nastane nějaký zvrat a oni se opět vracejí. Asi čtvrtinu pak tvoří klienti, kteří svou sociální situaci nedokáží zlepšit natolik, aby bydleli, popřípadě pracovali, protože toho nejsou schopni ze zdravotních či jiných důvodů,“ objasnil Raška a dodal, že je jen pár jedinců, kteří nebudou využívat žádných dostupných služeb, jako je Racek, nebo nepřijdou spát do noclehárny, ale těch je velmi málo. Do Racka nepřijdou ani lidé s psychiatrickou nemocí. Oni nechtějí s nikým spolupracovat, jejich nemoc jim to nedovolí.

Za dobu své existence centrum navštívilo 527 osob bez přístřeší. Pracovníci provedli téměř 48 tisíc kontaktů a přes 9,5 tisíce intervencí. „Když jsme začínali, řekli jsme si, že musíme přinášet informace o bezdomovectví také směrem k veřejnosti, proto jsme organizovali řadu akcí k tomuto tématu,“ uvedl Michal Raška. Centrum uspořádalo několik besed na téma bezdomovectví, kterých se účastnili také odborníci na dané téma, například známý sociolog Jan Keller. Pořádali také divadelní představení souborů z Prahy, Ostravy nebo Bratislavy, kde herci byli lidé bez přístřeší, nebo každým rokem se konaly dny otevřených dveří.

Sociální pracovníci se společně s klienty snaží také zapojovat do ochrany životního prostředí v okolí města a každý rok procházejí turistická místa v přilehlých lesích, aby zde posbírali biologicky nerozložitelný odpad. Uspořádali 11 čištění v rámci Dne Země, kterých se zúčastnilo přes 100 lidí bez přístřeší a dohromady bylo posbíráno a vyneseno kolem jedné tuny odpadu.

Centrum je financováno z prostředků Evropské unie, Moravskoslezského kraje, Ministerstva práce a sociálních věcí, města Kopřivnice, Štramberku či nově z města Příbora. V minulosti se podařily získat prostředky například z OKD, RWE, Erich Jaeger nebo sponzorský dar z firmy Primus CE.

Za deset let pomohlo centru několik organizací i jednotlivců. „Chtěl bych poděkovat Charitě Mořkov a paní Leškové za potravinovou sbírku, Pavlu Obrátilovi a firmě Ing. Ivany Némethové za sponzoring, Katolické besedě Kopřivnice za spolupráci při divadelních představeních, Editě Hladíkové za dobrovolnou práci, Zuzce Jalůvkové za zorganizování sbírky oděvů a mnoha dalším, bez jejichž pomoci by to nešlo,“ děkoval za podporu Michal Raška, vedoucí Denního centra Racek.



RSS ikona
  • Hledá se vánoční strom pro Kopřivnici

    Město Kopřivnice hledá dárce vánočního stromu, který ozdobí sad E. Beneše před Ringhofferovou vilou. Kritériem vhodného jehličnanu by měla být ...
  • Kopřivnická štafeta přepsala národní rekord

    Kopřivnická štafeta na 4 x 60 m žákyň si na Mistrovství ČR žactva v Třinci doběhla pro zlatou medaili a zároveň vytvořila nový národní klubový ...
  • Plavecká soutěž měst startuje ve středu

    Město Kopřivnice se zapojí do Plavecké soutěže měst, která se uskuteční ve středu 30. září od 6 do 19.30 hodin v krytém ...
  • Kurzy pro rodinné pečující

    Město Kopřivnice připravuje pod vedením zkušených lektorů z ostravské Sociální akademie BN sérii tří Kurzů pro rodinné pečující. Na nich se ...
  • DDM otevírá po rekonstrukci

    Dům dětí a mládeže v Kopřivnici opět prošel náročnou rekonstrukcí a v úterý 29. září bude v 10 hodin slavnostně otevřen. V návaznosti na ...
Prohlášení o přístupnosti    Mapa stránek    RSS