Přejít na hlavní navigaci Přejít na vedlejší navigaci Přejít na obsah
Hlavička stránky
Město Kopřivnice
Štefánikova 1163/12
742 21 Kopřivnice
Telefon: (+420) 556 879 411
E-mail: posta@koprivnice.cz
ID datové schránky: 42bb7zg
IČ: 00298077
DIČ: CZ00298077
Pohled na Kopřivnici - foto Ladislav Renner

Kopřivnické noviny

Kopřivnické noviny číslo 34/2015 ze dne 01.10.2015

Senioři se na akci učili, jak odolávat nátlaku ’šmejdů’

(Počet zobrazení: 1294)
V úvodu akce ’Nedáme se’ byla sehrána simulovaná prodejní akce, kdy se prodejce snažil přítomným prodat kostku másla za 400 korun. Jeho výkon byl natolik přesvědčivý, že někteří lidé odcházeli ze sálu a dožadovali se zásahu policie.
FOTO: DANA HOĎÁKOVÁ
V úvodu akce ’Nedáme se’ byla sehrána simulovaná prodejní akce, kdy se prodejce snažil přítomným prodat kostku másla za 400 korun. Jeho výkon byl natolik přesvědčivý, že někteří lidé odcházeli ze sálu a dožadovali se zásahu policie.
FOTO: DANA HOĎÁKOVÁ
další fotografie

Kopřivnice (hod) – V minulém týdnu se mohli kopřivničtí senioři zúčastnit nevšední vzdělávací akce s názvem Nedáme se aneb Jak se nestat obětí. Zajímavé odpoledne, které připravila radnice ve spolupráci s Romanou Mazalovou, spoluautorkou dokumentu Šmejdi, proběhlo v úterý 22. září v Katolickém domě v Kopřivnici.

Prostřednictvím sehraných scének byly představeny různé praktiky, které využívají tzv. „prodejci - šmejdi“, a to nejen na předváděcích akcích, ale i na ulici a v domácnostech, a s jejichž pomocí dokáží nejčastěji seniory přimět ke koupi, které podvedení později litují.

Ve čtyřech divadelních skečích byl zachycen celý proces nezdravého nákupního chování, tedy od prvotního oslovení, přes manipulativní prodej až po dohru u seniora doma, kde dochází k vystřízlivění a beznaději z nevýhodného nákupu.

Samotnou akci zahájil ochotník Aleš Švondrk v roli prodejce, který přítomným v sále nabízel za výjimečnou cenu produkt firmy, který jim pomůže odstranit všechny neduhy. Jeho cílem bylo vyvolat v přítomných pocit, že jsou na skutečné prodejní akci a vzbudit pocit reálného ohrožení. Jeho vystupování bylo tak přesvědčivé, že několik diváků odešlo. Dva z nich se ani autorce projektu nepodařilo přesvědčit, že se nejedná o prodejní akci. Další dva se do sálu vrátili až po ujištění policisty v uniformě. Toto jejich chování ocenila Romana Mazalová jako správné, když na konci scénky vstoupila do hry a začala objasňovat použité techniky prodejce, které vždy stojí na podobných základech. Lidé jsou vystaveni lži, manipulaci a nátlaku na emoce.

„Vy jste se po příchodu zapsali a uvedli jste adresu i telefonní čísla. To nesmíte. Tyto údaje se prodávají dalším a ti vás pak zvou na další akce,“ uvedla jednu z nejzávažnější chyb Mazalová. Podle ní je chybou vůbec chodit na předváděcí akce, neboť prodejci jsou školeni, jak působit na lidi, aby je donutili k podpisu smlouvy. „Vyhýbejte se očnímu kontaktu, nesdělujte jména svých nejbližších, protože pak se těžko odmítá. Zažila jsem na akci prodejce, který se tvářil jako lékař a říkal seniorce, že pokud nekoupí protialergické deky pro svého vnuka Aleška, tak ten umře. Neberte si na akcích obálky, každá vyhrává a nabízené zboží pak těžko odmítnete,“ Mazalová vysvětlovala přítomným funkci tzv. „cenové kotvy“, kdy prodejci v úvodu nasadí vysokou cenu, kterou snižují a ještě přidávají dárky. Manipulovaný člověk si neřekne, že například vysavač za takovou cenu nepotřebuje, ale nechá se zviklat představou ušetřených peněz a ještě získáním dalších dárků. „Tomuto tlaku se těžce odolává i nám mladším. Proto říkám, že nejlepší je na předváděcí akce vůbec nechodit,“ poznamenala Romana Mazalová. Mnozí ji oponovali, že se nemají s kým bavit. To je také jeden z důvodů, proč na předváděcí akce jezdí.

V další scénce předvedli dva dobrovolníci, jak probíhá pozvání na předváděcí akce po telefonu. Telefonistka seniora zahltila tolika informacemi a příkazy, že ten nebyl schopen jí oponovat a se vším souhlasil. „Telefonistky jsou školeny. Poznají, když se vymlouváte, že nemůžete v ten den. Pozvou vás na další termín. Jediná možná odpověď je říci ne a zavěsit. Pokud pozvání přijmete a na akci přijdete, odolá jen pár jedinců, zbytek si koupí věci, které nepotřebují,“ upozornila Romana Mazalová. Poté oslovila jednoho z přítomných, aby si telefonický rozhovor vyzkoušel. „Vidíte, telefonistka vás dostala, kam chtěla,“ podotkla následně Mazalová.

Třetí scénka ukazovala praktiky pouličních prodejců parfémů, nabízejících je za zvýhodněné ceny či některé kusy zdarma. „Nenechte si vložit věci do rukou, těžce se odmítají. Prodejci na to spoléhají. Opět zde platí – vyhýbat se očnímu kontaktu, přejít na druhou stranu či odmítnout. Někteří z prodejců používají k navázání hovoru prosbu o pomoc či radu,“ varovala spoluautorka Šmejdů.

Poslední scénka ukazovala na úskalí, která jsou nejhorší, neboť k nim dochází v bezpečí domova. Dobrovolníci sehráli scénku, kdy na seniorku zaklepe neznámý muž vydávající se za kamaráda vnuka, který potřebuje nutně peníze na zaplacení odtahu auta. „Jde o emoce, strach o své nejbližší, kdy člověk ztratí ostražitost. Muž jen sdělil, že jej posílá vnuk. Paní sama vyslovila jméno vnuka. Navíc nebyla opatrná, když šla pro peníze, muž ji sledoval a poté jí ještě zcizil veškerou hotovost,“ rozebírala Romana Mazalová, co seniorka udělala špatně. Poté celou scénku předvedla s kolegou znovu a správně.

Přítomným seniorům, kterých bylo v sále kolem padesátky, se akce líbila. „V životě jsme se všichni už do takovýchto situací dostali. Ne všichni jsme byli schopni odmítnout. Jen po dnešní akci nevím, zda mám volat policii, když mi v Kauflandu nabídne paní vodičku na čištění brýlí. To asi ne. Ale akci hodnotím jako podnětnou,“ uvedl jeden z přítomných seniorů.

Preventivní akci hodnotil velmi dobře i Petr Gřes, tiskový mluvčí novojičínské policie. „Je to skvělý počin města. Je tady spousta seniorů, kteří se něco dozvěděli a snad i něco naučili. Musím říci, že se v Kopřivnici v poslední době neřeší žádné takové útoky na seniory. Jsou to tak dva roky zpátky, kdy se podvodníci vydávali za kamarády vnuků a žádali po seniorech pod různými záminkami peníze. Také jsme řešili falešné vyúčtování a vrácení peněz za elektřinu či plyn,“ konstatoval Petr Gřes. Ten v průběhu svého vystoupení přítomné varoval, že se v sousedním okrese začínají objevovat lidé nabízející výměnu stávajících vodoměrů za lepší, které mají více šetřit peníze. Při výměně pak dochází k okradení důvěřivých lidí.

Rovněž Romana Mazalová akci hodnotila velmi pozitivně. „Bylo vidět, že přítomní senioři prošli několika programy. Byli znalí a bylo vidět, že mají možnost dalšího vyžití, že se město o své seniory stará,“ dodala na závěr spoluautorka Šmejdů.

Spokojena byla i hlavní organizátorka akce Blanka Mikundová, koordinátorka sociální prevence. „Jsem velmi ráda, že se nám podařilo navázat spolupráci s Romanou Mazalovou a můžeme našim seniorům nabídnout tuto netradiční formu vzdělávání. Akce je součástí projektu Od lokálního ke globálnímu, podpořeného z dotačního programu Moravskoslezského kraje. Všichni naši herci jsou dobrovolníky, kteří chtěli přispět k osvětě v boji proti „šmejdům“, protože každý ve svém okolí zná někoho, kdo podlehl,“ uvedla Blanka Mikundová s tím, že pokud bude zájem, rádi přijmou pozvání z okolních obcí k realizaci tohoto projektu.



Tiskové zprávy

RSS ikona
Prohlášení o přístupnosti    Mapa stránek    RSS