Plán zdraví a kvality života Kopřivnice
Průběh zpracování Plánu zdraví a kvality života Kopřivnice v roce 2004
Příprava základní verze komunitního plánu probíhá v návazných setkáních místních týmů, kterými dle Metodiky NSZM ČR jsou:
1. úvodní setkání a jednání přípravného týmu – červen, září 2003
Na tomto setkání byly prvními cca 10ti partnery PZM a MA21 definovány oblasti života ve městě, kterým se kopřivnický
Plán zdraví věnuje. Setkání bylo vedeno Ing. Petrem Švecem (tajemníkem NSZM ČR) a bylo doplněno o seminář k udržitelnému
rozvoji (PhDr. Ivan Rynda z Univerzity Karlovy) a předáním zkušeností s realizací projektu ve Vsetíně (Ing. Milan Půček,
tajemník MÚ Vsetín). Oblasti plánu zdraví se později upřesňovaly, ale v zásadě již tehdy bylo rozhodnuto, že by se
Kopřivnice v rámci Projektu Zdravé město měla věnovat:
- A. Veřejné správě /Komunikaci / Informovanosti
- B. Zdravému životnímu stylu / Zdravotnickým službám
- C. Životnímu prostředí / Bydlení
- D. Výchově a vzdělávání
- E. Sociálním službám
- F. Volnému času / Sportu / Kultuře
- G. Dopravě
- H. Podnikání / Výrobě / Službám / Zaměstnanosti
2. jednání místních partnerů (zástupců cílových skupin) – stanovení záměrů – prosinec 2003
K účasti na jednání byly osloveny další místní zájmové skupiny, organizace a instituce, aby se do zpracování Plánu
zdraví zapojily. Průběžně pak byla o této možnosti informována veřejnost. Na tomto pracovním setkání byl utvořen
základ sedmi pracovních skupin, které následně v průběhu celého roku 2004 pracovaly na obsahu Plánu zdraví. Skupiny
zde společně naformulovaly základní záměry v rámci uvedených oblastí. Při své práci přitom vycházeli ze základního
východiska plánu: „Zdraví a kvalita života obyvatel Kopřivnice se zlepší a směřování města k udržitelnému rozvoji
bude zajištěno, pokud ………….“
3. jednání pracovních skupin – doplnění aktivit
V roce 2004 se jednotlivé skupiny sešly ještě 2-3krát. Na jejich pracovních setkáních se zabývaly rozpracováním jednotlivých
záměrů na konkrétní cíle a aktivity. Do plánu přitom byly doplněny i aktivity, které již ve městě probíhají a jsou v
souladu se stanovenými cíly a záměry. Skupiny se rovněž zabývaly priorizací záměrů a cílů.
Pracovní skupiny jsou otevřené – k jejich společné práci se mohl přidat kdokoliv, kdo měl na dané oblasti zájem.
Na utváření plánu se tak podílelo v průměru cca 60 lidí. Některé pracovní skupiny měly širší, jiné pak užší základnu
pro společnou práci. V roce 2004 se bohužel nepovedlo ustavit pracovní skupinu pro oblast „podnikání, výroby, služeb
a zaměstnanosti“. Ke společné práci v této skupině byly opakovaně vyzváni místní podnikatelé i úřad práce. Výzva ke
spolupráci se však nesetkala s odezvou.
4. Anketa „Jak se žije v našem městě“ (aktivita doplňující metodiku NSZM ČR) – září 2004
Standardní postup při utváření Plánu zdraví v jiných městech byl v Kopřivnici doplněn o realizaci ankety mezi občany
a veřejné slyšení. Prostřednictvím ankety jsme se snažili u občanů Kopřivnice ověřit poptávku po naplněné cílů i
aktivit naformulovaných členy pracovních skupin do plánu. Skupiny dále pracovaly s výsledky ankety. Můžeme tak říci,
že se tímto na plánu podílelo dalších cca 150 občanů.
5. jednání pracovních skupin – stanovení ukazatelů úspěšnosti – listopad 2004
Pracovní skupiny se opět sešly ke kontrole pracovní verze plánu a stanovení měřitelných ukazatelů úspěšnosti pro sledování
naplnění záměrů.
6. Vánoční veřejné slyšení (aktivita doplňující metodiky NSZM ČR) – prosinec 2004
Veřejné slyšení mělo umožnit jednotlivým skupinám, které pracovaly samostatně, seznámit se s výsledkem své práce –
obsahem Plánu zdraví. Na veřejné slyšení byla zvána také široká veřejnost a zastupitelé. Poté měla veřejnost možnost
po dobu jednoho měsíce plán připomínkovat a podávat k němu další náměty o čemž byla informována prostřednictvím médií.
7. Veřejné projednání – Fórum Zdravého města – únor 2005
S náměty a připomínkami občanů a se svými vlastními pozměňujícími návrhy a doplněními měly možnost pracovní skupiny
pracovat naposledy na veřejném projednání. Projednání se zúčastnila asi desítka nových aktérů z řad širší veřejnosti.
Celkově se jej zúčastnilo cca 50 lidí.
8. Porovnání plánu s mezinárodními dokumenty – únor 2005
Plán byl koordinátorkou PZM a MA21 doplněn o souvislosti s mezinárodními dokumenty z nichž realizace PZM a MA21 vychází
(Zdraví 21 – programový dokument WHO, Agenda 21 – programový dokument OSN, Národní akční plán zdraví a kvality života
(NEHAP) – dokument vlády ČR).
Průběh zpracování plánu byl celou dobu konzultován s tajemníkem NSZM ČR Ing. Petrem Švecem, který se několikrát setkání
skupin účastnil a vedl je.
Plán zdraví je ve všech městech považován za stále „živý“ dokument, který je průběžně aktualizován. Nad aktualizací
plánu se skupiny v jiných městech scházejí každý rok. Každý rok také bývá aktualizovaná verze plánu projednávána v
zastupitelstvu. Skupiny se také dále scházejí při společné realizaci aktivit obsažených v plánu. Doporučujeme však
jejich ochotu, potenciál a aktivitu využít také při projednávání a plánování jiných aktivit města.
Už jen společná práce na plánu byla přínosem v tom, že dala příležitost aktivním lidem setkat se, pobavit se o společných
zájmech a navázat spolupráci při realizaci mnoha aktivit. Některé z nich již byly realizovány v průběhu zpracovávání plánu
– viz vyhodnocení za rok 2004, které je součástí Plánu zdraví.
Zavedení sledování principů EU a Agendy 21
Po více jak roce dobrovolné práce v Kopřivnici vznikl komunitní plán, který v sobě zahrnuje záměry a cíle, které odráží
místní potřeby a které vzešly z dohody i z požadavků místních organizací a veřejnosti. Plán byl vytvořen na základě sledování
tří základních principů EU – participace , partnerství a subsidiarity , které lze shrnout pod pojem „kooperativní plánování zdola“.
Tímto Kopřivnice naplňuje rovněž doporučení pro činnost místních úřadů obsažené v programu OSN Agenda 21 –
kapitole 28 (viz předchozí poznámka pod čarou) a v programu WHO Zdraví 21 (cíl 20). Systém strategického
plánování v Kopřivnici byl tímto doplněn o principy, které jsou v současné době doceňovány a vyžadovány
institucemi na národní a mezinárodní úrovni – zejména pak při získávání dotací a grantů. Pokud bude Plán
zdraví oficiálně přijat jako jeden ze strategických dokumentů města, mohou se od něj dále odvíjet nejen
aktivity města, ale i místních organizací, které v rámci života v Kopřivnici hrají svou neodmyslitelnou roli.
Např. již v průběhu tohoto roku budou v ČR testována kritéria místních Agend 21, jakožto ukazatele k hodnocení tohoto
procesu ve městech, obcích a regionech, které budou do budoucna jedním ze směrodatných ukazatelů při žádostech samospráv
o státní dotace v různých resortech. Kritéria sestavila pracovní skupina Rady vlády pro udržitelný rozvoj (viz příloha 4).
Návrh propojení se strategickým plánem a začlenění do systému strategického plánování ve městě
Doporučením NSZM ČR je provázat Plán zdraví s „expertními“ strategickými plány rozvoje měst. Jelikož se
situace v jednotlivých městech velmi liší, je způsob provedení tohoto kroku na volbě představitelů měst.
Po konzultaci s tajemníkem MÚ a vedoucím odboru územního plánování Ing. Arch. Milanem Šmídem navrhujeme v
současné době níže uvedený postup.
Plán zdraví obsahuje v rámci jednotlivých cílů i aktivity, k nimž se zavazují místní organizace. Z tohoto důvodu není
vhodné, aby byl jako celek schválen zastupitelstvem města. Tímto krokem by se následně musely dané organizace
zastupitelstvu zodpovídat. Nicméně doporučujeme, aby zastupitelstvo schválilo jednotlivé záměry a cíle obsažené
v Plánu zdraví a tím i souhlasilo se sledováním jejich naplňování v dalším rozvoji města – při plánování rozpočtu,
vyhlašování grantů, vlastních žádostech o dotace. Do Strategického plánu ekonomického rozvoje Kopřivnice pak
navrhujeme zapracovat zásadní aktivity z Plánu Zdraví a kvality života na nichž se podílí město a to na léta 2005-2006.
První předvýběr „zásadních aktivit“ byl učiněn Ing. Šmídem a Mgr. Chalúpkovou viz příloha č. 2, tento pak bude projednán
s komisí odpovědnou za strategický plán. V dalších letech se pak spolu s aktualizací Strategického plánu bude uvažovat
o možnostech jiného způsobu propojení.
Schválením záměrů a cílů obsažených v Plánu zdraví dostojí město nejen svým závazkům obsaženým v Deklaraci PZM a MA21,
ale potvrdí tak svou snahu vytvořit pomyslný most mezi radnicí a veřejností a otevřít tak prostor pro aktivitu obyvatel
města, místních organizací, institucí i soukromého sektoru v oblasti sledování společných hodnot v rámci rozvoje města.
Návrh usnesení vychází z usn. č. 2565 Rady města Kopřivnice schváleného na její 35. schůzi konané dne 1.3.2005
Veřejné slyšení k plánu zdraví a kvality života Kopřivnice