Tiskové zprávy 
Archiv: 2021,
2020,
2019,
2018,
2017,
2016,
2015,
2014,
2013,
2012,
2011,
2010,
2009,
2008,
2007,
2006,
2005,
2004
22. 7. 2021
Jednání na úřadě usnadní neslyšícím Tichá linka
Kopřivnická radnice usiluje o neustálé zvyšování kvality svých služeb a myslí i na neslyšící občany. Proto se nedávno připojila k městům, která nabízejí online tlumočení do znakového jazyka prostřednictvím Tiché linky. Lidé se sluchovým postižením, kteří potřebují na úřadě něco vyřídit, díky tomu již nemusejí komunikovat výhradně písemně nebo s osobním tlumočníkem.
Tichá linka je sociální služba, která spočívá v tlumočení znakového jazyka či přepisu mluvené řeči online. Lidem se sluchovým nebo kombinovaným postižením umožňuje komunikovat se slyšícími bez bariér. „Nabídku připojit se bezbariérovým úřadům jsme velmi rádi využili. Spuštění služby předcházelo proškolení několika pracovnic a technické dovybavení sociálního odboru, neboť k využití služby je zapotřebí notebook, případně chytrý telefon. Online tlumočení probíhá prostřednictvím videohovoru na jednom z počítačů, kdy neslyšící znakuje, pracovník Tiché linky převádí jeho řeč do mluveného jazyka úředníkovi, a ten na druhém počítači píše protokol. Přepis využívají lidé, kteří jsou schopni komunikovat v českém jazyce, ale špatně slyší a znakovou řeč neovládají. V těchto případech je úředník spojen s tlumočníkem na jednom zařízení a klient na druhém počítači či mobilu získává okamžitý přepis toho, co úředník říká,“ vysvětlila vedoucí sociálního odboru Lenka Galiová s tím, že mimo to má kopřivnický úřad možnost využít také telefonické tlumočení do vietnamštiny, mongolštiny a ukrajinštiny.
Tichá linka je poskytována obecně prospěšnou společností Tichý svět a nabízí své služby zdarma, čtyřiadvacet hodin denně, bez nutnosti předchozí objednávky. „Dříve si neslyšící klienti objednávali osobní tlumočníky, což teď nemusejí. Díky tomu, že jsme zaregistrováni v síti měst využívajících Tichou linku, dostanou klienti informaci, že na náš úřad mohou přijít kdykoliv a tlumočení jim zde bude zajištěno,“ doplnila Lenka Galiová. Kromě jednání na úřadech lze Tichou linku využít například při zprostředkování hovoru s lékařem, zaměstnavatelem, školou, rodinou apod. Linka je dostupná prostřednictvím webu
www.tichalinka.cz nebo jako aplikace pro mobilní telefony.
Ing. Mgr. Lucie Macháčková
vedoucí oddělení vnějších vztahů
tel.: 556 879 439, 733 145 668
lucie.machackova(zavináč)koprivnice.cz