Přejít na hlavní navigaci Přejít na vedlejší navigaci Přejít na obsah
Hlavička stránky
Město Kopřivnice
Štefánikova 1163/12
742 21 Kopřivnice
Telefon: (+420) 556 879 411
E-mail: posta@koprivnice.cz
ID datové schránky: 42bb7zg
IČ: 00298077
DIČ: CZ00298077
Letní koupaliště v Kopřivnici - foto STUDIO TRINITY, s.r.o.

Kopřivnické noviny

Kopřivnické noviny číslo 23/2017 ze dne 15.06.2017

Renovovaná dakarka pojede rallye z Vídně

(Počet zobrazení: 169)
Po víc než třiceti letech se do Kopřivnice vrátila první dakarská tatrovka v podobě, v jaké stanula na startu rallye. Na polygonu se proháněla i s původní posádkou.
FOTO: D. MACHÁČEK
Po víc než třiceti letech se do Kopřivnice vrátila první dakarská tatrovka v podobě, v jaké stanula na startu rallye. Na polygonu se proháněla i s původní posádkou.
FOTO: D. MACHÁČEK

Kopřivnice (dam) – Po 270 dnech a tisících hodinách pečlivé práce byl ve čtvrtek 8. června představen renovovaný vůz Tatra 815 6x6VE „Ostrý II“, který v roce 1986 zahájil slavnou éru tatrováckých účastí na Rallye Paříž-Dakar. Na rekonstrukci jen v prototypové dílně Tatry odpracovali 2 800 hodin a tisíce hodin odvedli také pracovníci partnerského servisu.

To, že se Tatře podařilo u francouzského majitele objevit a následně vyměnit unikátní kousek, Tatra oznámila vloni v září s úmyslem soutěžní vůz restaurovat, aby se stal jedním z lákadel letošních oslav 120. výročí od začátku výroby automobilů v Kopřivnici. S pracemi se začalo hned na podzim loňského roku. Poté, co byl vůz do posledního šroubku rozebrán, se ukázalo, že třicetiletou službu v náročném africkém terénu auto vydrželo v překvapivě dobrém stavu až na drobné poškození na jednom satelitu diferenciálu. Převodovka, motor i podvozek prošel kompletní repasí ještě do Vánoc 2016, v únoru pak byla hotová i kabina. Jediné, co se nepovedlo zachovat, byla původní nadstavba, která od svého vzniku prodělala příliš mnoho zásahů a už se ani neblížila své původní podobě. „S kolegy v konstrukci jsme ji podle dobových materiálů znovu nakreslili a nechali vyrobit za využití autentických postupů a technologií,“ říká Radomír Smolka, technický ředitel Tatry a člověk, který zapomenutý unikát vloni ve Francii objevil. Hlavním krédem renovačních prací byla maximální historická věrnost. Při práci se dbalo i na takové maličkosti, jako je užívání šroubů s drážkou pro plochý šroubovák místo dnes běžnějších křížových. „Chlapi z prototypky a zkušebny v sobě nezapřeli to, za co jsou placeni, a měli v průběhu renovace tendence věci vylepšovat. Já jsem ale důsledně trval na zachování původních postupů. Dnes už bychom to uměli udělat lépe, ale to nebyl náš cíl. My chtěli to auto mít přesně v takové podobě, v jaké v roce 1985 vzniklo a následně se postavilo na start Dakaru 1986,“ vysvětlil Smolka.

Výsledek renovačních prací ocenila i původní posádka dakarské tatrovky Zdeněk Kahánek, Miroslav Gumulec a Josef Kalina. „Odvedli na tom krásný kus práce. To auto vypadá úplně stejně, jako když jsme se s ním tehdy postavili na trať,“ chválil renovátory legendární pilot Tatry Zdeněk Kahánek.

Renovace dakarského speciálu Tatra 815 VE 6x6 „Ostrý-II“ byla náročná nejen časově, ale také finančně. Účet se podle Smolky vyšplhal přes tři miliony korun a firma si jej mohla dovolit díky velkorysosti akcionářů automobilky, kteří se jejího předání osobně účastnili. „Zachování historie a udržování tradic je extrémně důležité nejen pro samotnou Tatru, ale rovněž pro celý kopřivnický region a Moravskoslezský kraj. Jsme nejstarší firmou na světě, která vyráběla a dodnes vyrábí dopravní prostředky. Na to jsme patřičně hrdí a chceme, aby to věděli i ti, kteří přijdou po nás,“ vysvětlil svůj postoj spolumajitel společnosti Tatra Trucks René Matera.

Rekonstruovaný dakarský speciál má být jedním ze základních kamenů sbírky vystavené v novém muzeu, které by mělo do dvou let vzniknout v rekonstruovaném objektu staré slévárny. Omlazený veterán bude ale i do té doby mít velmi nabitý program, už o víkendu absolvoval srovnávací test s aktuálním speciálem dalšího dakarského jezdce Martina Kolomého. Od 21. do 24. června pak vůz absolvuje veteránskou rallye na trati Bratislava – Vídeň – Brno – Kopřivnice. V sobotu 24. června se pak přímo ve městě zúčastní nejen spanilé jízdy městem, ale spolu s dalšími veterány bude k dispozici veřejnosti na zkušebním polygonu Tatry. V dalších měsících pak bude sloužit jako atraktivní kulisa pro významné kontrakty automobilky a pro prezentační účely.



Tiskové zprávy

RSS ikona
Prohlášení o přístupnosti    Mapa stránek    RSS