Přejít na hlavní navigaci Přejít na vedlejší navigaci Přejít na obsah
Hlavička stránky
Město Kopřivnice
Štefánikova 1163/12
742 21 Kopřivnice
Telefon: (+420) 556 879 411
E-mail: posta@koprivnice.cz
ID datové schránky: 42bb7zg
IČ: 00298077
DIČ: CZ00298077
Pohled na Kopřivnici - foto Petr Šimčík

Kopřivnické noviny

Kopřivnické noviny číslo 10/2016 ze dne 10.03.2016

Slovenská strela by se mohla dočkat dotace na renovaci

(Počet zobrazení: 582)
Při bližším pohledu je stav některých částí Slovenské strely neutěšený. Podle ředitele technického muzea Lumíra Kaválka je ale šance, že by se už letos mohlo podařit získat dotaci na rekonstrukci této národní kulturní památky. 
FOTO: DAVID MACHÁČEK
Při bližším pohledu je stav některých částí Slovenské strely neutěšený. Podle ředitele technického muzea Lumíra Kaválka je ale šance, že by se už letos mohlo podařit získat dotaci na rekonstrukci této národní kulturní památky.
FOTO: DAVID MACHÁČEK

Kopřivnice (dam) – Osmdesáté výročí uvedení do provozu oslaví letos, co do titulu, nejvýznamnější památka Kopřivnice. Slovenská strela je už šestým rokem národní kulturní památkou, zatím však marně čeká na restaurátorský zásah. I laik, který si železniční unikát vystavený v přístřešku před budovou technického muzea prohlédne, dokáže zhodnotit, že stav vlaku není dobrý a vystavení povětrnostním vlivům situaci jen zhoršuje.

Status národní kulturní památky podle ředitele zdejšího muzea Lumíra Kaválka neznamená nárok na finanční pomoc státu při záchraně památky. Starost o památku zůstává na majiteli, kterým je v případě Slovenské strely Tatra Trucks.

„Se změnou majitelů se proměnil i vztah Tatry k exponátům, které pro ni spravujeme. Ovšem, že by automobilka mohla na opravu uvolnit všechny potřebné prostředky, je naivní,“ říká Lumír Kaválek. Není divu, podle odborných posouzení a odhadů by restaurování Slovenské strely mohlo stát někde mezi třemi až čtyřmi miliony korun, v případě, že by byl opraven jen její vnější plášť. Pokud by renovátoři měli dostat Strelu do provozuschopného stavu, pak by náklady pravděpodobně přesáhly sumu 30 milionů korun. Tatra Trucks, která je majitelem Strely, se však snaží hledat cesty, jak stav železničního motorového vozu s označením M 290.001 zlepšit.

„Majitel do věci vstoupil aktivně a prostřednictvím specializované firmy hledá vhodné dotační tituly. Zatím se rýsují dvě potenciální možnosti. V rámci Integrovaného operačního programu je možnost ucházet se o peníze na záchranu národních památek a druhou možností jsou dotace z evropských fondů na záchovu technických památek,“ říká Lumír Kaválek. Podle jeho slov má Tatra k dispozici jen několik týdnů starou obsáhlou expertizu detailně popisující stav Slovenské strely a navrhující některé zásahy. Pod tímto posudkem je údajně podepsán jeden z největších tuzemských odborníků na železniční historii Jiří Střecha.

„Spoléhám na to, že argumenty z této zprávy by mohly pomoci k získání dotačních prostředků. Navíc i fakt, že zatímco stavebních památek je velká spousta, národních památek technického charakteru je jen několik, což by mohlo zvyšovat šance na dotace dosáhnout,“ říká Lumír Kaválek.

Ten je podle svých slov mírným optimistou a věří, že v relativně krátké době by se Strela mohla dočkat odborného ošetření, i když i samotná jeho realizace přinese řadu úskalí. Odborníci budou například muset vyřešit, zda opravy provedou v prostředí dočasné dílny vybudované kolem stávajícího umístění Strely, nebo zda historický vlak odvezou k renovaci mimo Kopřivnici. Podle odborníků Slovenská strela může a bude ještě nějaký čas odolávat destrukčním vlivům okolního prostředí, ale o to větší pak bude zásah a náklady nutné pro prvotní zabezpečení jejího stavu.



Tiskové zprávy

RSS ikona
Prohlášení o přístupnosti    Mapa stránek    RSS